|
Ore
Refining, Metals and Crafts
with a Twist!
|
#Editorial
notes:
Finnish
only.
Text
still
unproofread.
Version
11.01.2010
>Do not quote or cite without
permission.<
D2T - Esittely
Ore.e Jalostamot
eero storijapan.net
Yrityksen verkkosivut kirjamuotoon
ikuistettuna.
Tuotamme päivittäin valtavia määriä
digitaalista tietoa. Verkkosivuja päivitetään
tiheällä tahdilla eikä jatkuvien muutosten seurauksesta
sivujen arkistointia ole usein mahdollista ajatella loppuun asti.
Digitaalinen aineisto on aina muokattavissa minkä seurauksesta
uusi tieto jyrää vanhan. Tästä syystä
yrityksen kannalta merkittävistä hetkistä ei
välttämättä jää jälkeen aineellista
perintöä. Siksi on järkevää toimittaa ainakin
osa yrityksen verkkosivuista uniikkin kirjakäärön
muotoon.
Epädigitointi palvelu "D2T" (Digital-to-Tangiable) on taiteilijan
johtama toimitustyö, jonka aikana yrityksen digitaalisesta
aineistosta poimitaan keskeisimmät osuudet. Valikoidut aineisto
piirretään taiteilijan toimesta 1:1 korkealaatuiselle
paperille ja sidotaan kestävästi koteloiduksi
kirjakääröksi. Käytettävät raaka-aineet
ovat samoja, joita keski-aikaisissa käsikirjoituksissa on
käytetty. Materiaaliensa puolesta käärö
kestää yli 500 vuotta. Käsityönä valmistettu
kirjakäärö on arvokkain tapa säilöä
yrityksen historiaa.
Työ voidaan suorittaa osin yrityksen tiloissa, jolloin
työntekijät ja asiakkaat voivat seurata ja kommentoida
työn kulkua. Työtä on myös mahdollista jakaa
pidemmälle aikavälille, jolloin
työnäytöksiä voidaan järjestää
yrityksen julkisissa tapahtumissa, messuilla sekä muissa
tilaisuuksissa. Mikäli työ jaetaan pidemmälle
aikavälille taiteilija raportoi työnkulusta viikottain.
(Palkkaus on sidottu työtunteihin, mikä riippuu
toimitettavaksi valitun aineiston määrästä.
Oletettu aktiivinen työaika 2-4 kuukautta (1 650€/kuukausi).
Työntekijän kuukausipalkka on 1 650 euroa.
Käytettäessä vakiojakajaa, tuntipalkka lasketaan 1 650 /
160 = 10,31 euroa/tunti. Taiteilija laskuttaa palveluksistaan.)
HS-D2T |
Sisällysluettelo:
- 1. Synopsis
- 2. Laaja esittely
- 3. Toteutus
- 4. Tekijät ja
taiteellinen arvo
- 4.1 Linkkejä
1.
Synopsis
Haluan valmistaa käsityönä kirjakäärön,
joka sisältää Helsingin Sanomien yhden päivän
verkkojulkaisun. Kirja tehdään samoilla menetelmillä,
joilla käsikirjoituksia valmistettiin ennen painokoneita. Tieto
tallennetaan piirtäen. Piirrosjälki mallintaa tietokoneilla
ja kameroilla tuotettuja muotoja mahdollisimman tarkasti.
2. Laaja
esittely
Aloitan kysymyksellä.
Kun syttyy tulipalo ja pakenet talosta kumman otat mukaasi: DVDn jolle
on tallennettu kirjoja vai kirjan jonka olet perinyt?
Vaikka DVDlle mahtuu enemmän tietoa kuin yhteen kirjaan me
arvostamme ja suojelemme tavaroita, joilla on esteettistä arvoa
vaikka niistä olisi laskennallisesti vähemmän
hyötyä. Täsmällisempi sana esteettiselle arvolle on
"ominainen arvo", jota käytän tässä
esittelyssä. Ominainen arvo on estetiikan ja filosofian
käsite, jonka merkityksen ymmärrämme hyvin suhteessa
käsitöihin:
Kun jokin arkipäiväinen esine on tehty
käsityönä sitä arvostetaan enemmän kuin samaa
käyttötarkoitusta palvelevaa teollisesti tuotettua
esinettä. Käsin veistettyä puurokauha pidetään
kauniimpana kuin vastaavaa sarjana valmistettua kauhaa.
Tämän arvon ymmärtäminen on oleellista kun
suunnittelemme ekologisesti kestäviä
ympäristöjä ja tuotteita. Yksinkertaistaen: Mitä
kauniimpi esine on sitä paremmin se säilyy. Arjessa
tämän huomaa vaikka suhteessamme vaatteisiin. Halpa, joltakin
festivaalilta osatettu t-paita säilyy käytössä
pidempään kuin ilmeetön t-paita, joka tuli ostetuksi
puvun alle puolitutun kesähäitä varten. Ominaisen arvon
vaikutukset ovat tunnettuja, teollisissa muotoilussa tätä
pyritään lisäämään
yksilöllisillä pinnan käsittelyillä sekä
valmistusmenetelmillä, jotka tekevät kustakin esineestä
aavistuksen varran erilaisen. DVDn tapauksessa tämä
tarkoittaa kuvia, joita sen selkään on painettu.
Nämä menetelmät eivät kuitenkaan takaa ominaisen
arvon kehittymistä.
Aloitus kysymyksen kirja saattaa olla teollisesti painettu, samaa
kirjaa on tehty tuhansia kappaleita. Mutta kyseisen kappaleen
vaihtohistoria luo sille erityisen arvon: Se on peritty. Esineen
ominainen arvo nimittäin kasvaa omistajien vaihtumisen
myötä. Omistaminen on aktiivinen prosessi, jonka tärkein
osuus on huoltaminen mikä jättää esineesen
merkkejä. Omistajan tekemät reunamerkinnät, korjaukset
ja tapa, jolla esine patinoituu kertovat miten sitä on
käytetty. Olisi hyvin harvinaista, jos DVD keräisi
yhtäpaljon ominaista arvoa kuin kirja sillä kuluminen tuhoaa
DVDlle tallennetun tiedon. Arvon laskun voi huomata esimerkiksi
vinyylien hinnoissa, naarmu laskee levyn arvon nollaan.
Syvällisempi syy DVDn arvon laskuun on ettei tiedon kopioiminen ei
edellytä ruumiillista osallistumista (työtä).
Kopioimiseen ei ole nähty ajallista uhrausta, jolloin on vaikea
kuvitella sen olevan tekijälleen merkittävä.
Tästä syystä se on tiedonsäilyttämis
välineenä hauras.
Ajatellaampa tätä suhteessa historiaan. Tuotamme
tällähetkellä enemmän kirjallista ja kuvallista
aineistoa kuin koskaan aikaisemmin. Mutta tietoa ei pakata ominaista
arvoa säilöviin muotoihin. Päivän
päätteeksi Helsingin Sanomien verkkosivut pakataan tiedoiksi
kovalevyille. Ajan saatossa kovalevyt pakataan laatikkohin, jotka
pakataan varastoon. Helsingin Sanomien lehti kuvataan mikrofilmille,
joka pakataan levyrullaan, joka pakataan varastoon. Tämä
työ on hyvin tärkeää mutta paikkaus muodot
eivät ole kauniita eivätkä
helppokäyttöisiä. Mikrofilmit vaativat optiset
lukulaitteet, puhumattakaan tietokoneista.
Siksi tarjoan näiden rinnalle arkistointi menetelmää,
jonka avulla säilömme yhden päivän uutiset
kauniisti, materiaaleilla jotka kestävät yli 500 vuotta ja
joihin voi palata ilman erillisiä lukulaitteita.
Haluan valmistaa käsityönä uniikin
kirjakäärön, joka sisältää Helsingin
Sanomien yhden päivän verkkojulkaisun.
3.
Toteutus
Tässä esittelyssä valmistuvaa tallennetta kuvataan
käärönä. Projektin edetessä (talvi-kevät
2011) selvitetään onko tallenne paras toteuttaa muussa
muodossa esimerkiksi kovakantisena niteenä tai kirjana. Lopullinen
muoto valitaan kun eri "pakkausmuotojen" säilyvyys on selvitetty.
Selvitys työn eteneminen julkaistaan blogissa.
Kirja valmistetaan samoilla menetelmillä, joilla niitä
tehtiin ennen painokoneita. Se valmistetaan paperille piirtäen.
Piirrosjälki mallintaa tietokoneilla ja kameroilla tuotettuja
muotoja mahdollisimman tarkasti. Typografia, taitto ja kuvat
jäljennetään 1:1. Kirjan materiaalit ovat samoja, joita
keski-aikaisissa kirjoituksissa on käytetty. Kirja kirjoitetaan,
kuvitetaan ja sidotaan käsin, käyttäen huippulaatuisia
materiaaleja. Valmistumisen jälkeen se luovutetaan Sanoma WSOYn
omistukseen.
Valmistin yhden sivun koeversion 2008. Se on jo parissa vuodessa
muuttanut arvoaan. Verkkosivuilla on tapahtunut muutoksia taitossa ja
tavassa esittää tietoa. Esimerkiksi kuvien
määrä on kasvanut. Toivoisin pääseväni
esittelemään tätä koeversiota sekä projektiani
yksityiskohtaisemmin. Samassa yhteydessä voimme
selvittää minkälaisella laajuudella "antidigitointi"
toteutetaan.
Verkkosivut voidaan käsitellä piirtäen kesän 2011
aikana. Hankkeen kustannukset ovat materiaalien osalta vaatimattomat.
Hanke työllistäisi kesän ajaksi kaksi (kuva)taiteilijaa,
joiden palkkaus voitasiin sitoa samaan luokkaan kuin Helsingin Sanomien
tavallisilla arkistoijilla on. Työ voidaan ajoittaa esimerkiksi
neljän kuukauden sisään. Piirrostyö voidaan
suorittaa puoli-julkisissa tiloissa esim. Sanomatalolla. Näin
yleisö ja muut kiinnostuneet voivat esittää
kysymyksiä ja kommentteja lennossa.
Yksityiskohtaista budjettia ei ole toistaiseksi laadittu.
4.
Tekijät ja taiteellinen arvo
Työn toimeenpaneva ryhmä toimii nimellä "Ore.e -
Jalostamot". 2007 perustettu ryhmä on pureutunut mm.
taidegrafiikan ja teollisen tuotannon suhteeseen. Tuloksia on esitetty
taidenäyttelyissä (mm. Taidehalli: Villa Karo 10v) ja
verkkojulkaisuissa. Ore.e:n ydinryhmään kuuluvat
kuvataiteilija Eero Yli-Vakkuri sekä muotoilija Jesse Sipola ja
toimintaan osallistuu projektipohjaisesti myös muiden alojen
ammattilaisia. HS D2T:n käsitteellistä
sisältöä tukee ajatushautumo Culture Crisis Management.
Tuotanto ryhmään kuuluu tässä yhteydessä mm.
kirjasidontaa Aalto Yliopistossa opiskelleita konsultteja sekä
Fiskarssissa toimivia kirjasitojia.
Valmistuva kirjakäärö on luodaan ensisijaisesti
arkistointia varten mutta teoksella on arvoa myös
taidekontekstissa. Työtä voidaan näyttää
taidenäyttelyissä ja on olettavaa, että se
herättää keskustelua digitaalisten medioiden, uuden
työn sekä taiteellisen työn arvosta. Lähetyn
projektia uusilla taide medioilla (video, valokuva, verkko, jne.)
työskentelevänä taiteilijana ja idea
tälläisestä yhteistyössä toteutettavasta
tuotannosta on kehittynyt osana taiteellista työskentelyäni.
Helsingin Sanomien tapauksessa projektin tekee kiinnostavaksi myös
digitaalisten- ja painettujen julkaisujen välinen kamppailu ja
journalistisen työn luonteen muuttuminen, sosiaalisten medioiden
ja digitalisten työvälineiden myötä.
Pitkäkestoisena (~4kk) työnä D2T muodostuu
eräänsortin monumentiksi (performanssi) journalistien
tekemälle työlle.
Taideteoksena se on arvokas ennenkaikkea siksi, että arkistoinnin
kohteena on digitaalinen verkkojulkaisu. "Antidigitointi" työ on
sidoksessa uusiin (taide)medioihin liittyviin kysymyksiin.
Digitaalisesti valmistetut teokset eivät toistaiseksi ole
saavuttaneet samanlaista asemaa kuin perinteiset välineet.
Yksittäiset verkkoon levitetyt videotaideteokset saavat valtavia
katsojamääriä mutta videotaiteen tuottaminen ei ole
muuttunut kannattavammaksi. Taiteeseen sijoittavan
yksityishenkilön näkökulmasta ongelmaksi koetaan teosten
säilyvyys aikaa vastaan ja niiden teknokraattisuus, työt ovat
riippuvaisia modernista infastruktuurista – Sähköverkosta
sekä tietokoneista, jotka ovat riippuvaisia kolmannessa maailmassa
tuotetuista varaosista (Ore.e Jalostamoiden työ on tosin
osoittanut, että samat teollistumisen myötä syntyneet
eettiset kysymykset koskevat myös perinteisiä taidemuotoja
mm. taidegrafiikka).
HS D2T on kehittynyt yrityksistä ratkaista mediataiteen
kentällä havaittuja; teknokraattisuuteen sekä
immateriaalisten taidemuotojen (esitys-taide, käsitetaide)
dokumentointiin liittyviä ongelmia. Projektin aikana digitaalinen
sekunnettain päivittyvä verkkojulkaisu muunnetaan
pitkäjänteisen fyysisen työn myötä
aineelliseksi. On mielenkiintoista nähdä kuinka
verkkojulkaisun multimedialliset osat (hyperlinkit, äänet ja
animaatiot) ikuistetaan perinteisillä käsityö
menetelmillä. Piirrosjälki ei tähtää ilmaisuun
mutta sillä työ toteutetaan ilman koneita on
piirrosjälki rikkaampaa ja tulos on sanalla sanoen kaunis. Vaikka
aineellistaminen tehdään perinteisten
käsityömenetelmien vastustamme ilmaisujen "perinteiset
välineet ja menetelmät" käyttöä. Kun vanhoilla
työkaluilla ja menetelmillä tehdään töitä
tässä ajassa, kysymys on nykytaiteesta.
Työ on syytä toteuttaa puolijulkisessa tilassa, jotta toimien
esitys-taiteelliset puolet nousevat esiin. Kuten mainittua ominaisen
arvon kehittyminen edellyttää tekijöiden fyysisen
osallistuminen näkymistä. Tämä näkyy tietysti
työn jäljessä mutta alaotsikon voi alleviivata
suorittamalla työ yleisölle helposti
lähetyttävässä paikassa.
4.1
Linkkejä
Tekijät:
Eero Yli-Vakkuri - http://www.eero.storijapan.net
Jesse Sipola - http://www.jesse.storijapan.net
Ore.e Jalostamot - http://www.oree.storijapan.net
(Ore.e Jalostamoiden toiminta aikajanalla -
http://www.dipity.com/ldezem/Ore-e-Refineries)
Kuvia näyttelytoiminnasta:
http://www.eero.storijapan.net/aineisto/oree_installation
Kuva yhdensivun arkistointi kokeilusta [low-res] (2008):
http://www.oree.storijapan.net/images/HS_net_by_hand_low_res_sample.jpg
Tekstissä mainittuja organisaatioita:
Culture Crisis Management - http://www.culturecrisismanagement.org
Porkkanamafia - http://carrotmob.org/
Aiheeseen liittyvää:
Muinaisten kirjoitusten tutkimisesta -
http://fi.wikipedia.org/wiki/Papyrologia
Kirjojen säilymisestä (Eng.) -
http://www.aboutbookbinding.com/story/2.html
Suomalainen Digiaineistojen säilyttämis tietopankki -
http://www.digiwiki.fi/
Kansallinen Digitaalinen kirjasto - http://www.kdk2011.fi/
Suomalaisia verkkosivuja haravoiden tallentava hanke -
http://verkkoarkisto.kansalliskirjasto.fi/
Toimisto Nomadi - http://www.officenomad.org
Sähköverkkoon pohjautuva videoperformanssi "Grid of Pleasure"
xxx_ryhmä (2009) - http://vimeo.com/8812766
--
Muillakin uusien medioiden kehittymisen myötä
syntyneillä ideoilla, joilla on vaikutusta
elettävään arkeen. Esimerkkinä tavoista, joilla
tietokoneiden ja tietoverkon myötä kehittyneitä ideoita
on sovellettu aineelliseen mailmaan ovat "peer-to-peer tuotannot" eli
menetelmät, joilla ryhmät voivat organisoitua ajaakseen
yhteisiä päämääriä (P2P tuotannoksi
voidaan nimetä mm. Porkkanamafia).
Innoittavana esimerkkinä toimivat kertomukset siitä kuinka
"vanhoja käsikirjoituksia" on säilytetty vaikkei niitä
ole osattu lukea. Teoksia säilyttäneet ihmiset ovat
ajatelleet, että teokset ovat arvokkaita sillä niiden
tekemiseksi on tehty työtä ja ne ovat kauniita
välittämättä mitä tietoa ne
sisältävät.
Progress: From Saila Laihio to HS Konsernin Toimitusjohtaja Auli
Talikka (122 2001) to kimmo.pietinenƒhs.fi and gaius.niemihs.fi,
mikael.pentikainenhs.fi to NO! -> TO contact Säätiö
(again?!)
|
Contact only by phone:
00 358 50 57 29743 (00=+ in local calls) |
ore.e is a non-registered company
|
Ore.e
Ref.
Est.
2007 |
|